Legislația aplicabilă
HOTĂRÂRE nr. 1.074 din 4 octombrie 2021 (*republicată*)privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1120 din 21 noiembrie 2022
Semnificația termenilor specifici
- g) comerciant HoReCa – operatorul economic din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, în special unitățile care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi;
Articolul 17
Excepții (…)
(3)
Comercianții HoReCa au obligația să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare și să nu perceapă garanția pentru produsele în ambalaje SGR consumate la locul structurii de vânzare.
(4)
Ambalajele SGR ale produselor consumate la locul structurii de vânzare a comercianților HoReCa vor fi preluate și gestionate de către administratorul SGR în cadrul sistemului de garanție-returnare în aceeași manieră cu cele colectate din cadrul punctelor de returnare.
(5)
Comercianții HoReCa nu au obligația de a organiza puncte de returnare. (la 07-11-2023, Alineatul (5), Articolul 17, Capitolul V a fost modificat de Punctul 13., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.075 din 2 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1016 din 7 noiembrie 2023 )
Înregistrare pe platforma RetuRO Sistem Garanție Returnare SA, administratorul Sistemului Garanție-Returnare (SGR)
Companiile vizate să se înregistreze sunt producătorii și importatorii de băuturi, dar și comercianții de băuturi către consumatorii finali, inclusiv magazinele online, operatorii care vând prin intermediul automatelor, industria HoReCa sau cei care comercializează aceste produse ca și gamă complementară (de exemplu librării, magazine de electrocasnice și electronice etc).
Pentru a finaliza procesul, comercianții trebuie să înregistreze în platformă punctele de vânzare și să înscrie datele referitoare la produsele vândute în anul 2022, precum și estimarea pentru anul în curs, apoi să semneze Formularul Standard de Înregistrare, care marchează finalizarea procedurii de înregistrare.
Comercianții se pot înregistra accesând link-ul: https://portal.returosgr.ro. Ghidul de înregistrare poate fi consultat la adresa www.returosgr.ro/info-comercianti.
Administratorul SGR este proprietarul ambalajelor SGR și va gestiona ridicarea acestora, stabilind o frecvența care poate varia în funcție de volumul de ambalaje colectate, marimea suprafetei de vanzare, spațiul de stocare a punctului de returnare și pozitionarea geografică a acestuia.
Administratorul SGR va asigura preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare cu o frecvență și într-o manieră care să nu perturbe buna funcționare a comercianților.
Operatorii economici de tipul restaurantelor (indiferent dacă preparatele sunt livrate la domiciliu) intră în categoria comercianților HoReCa și, astfel, sunt supuși înregistrării în platforma SGR și obligați în continuare să participe la funcționarea SGR.
Înregistrarea este considerată finalizată în momentul în care comerciantul a transmis corect și complet informațiile și documentația prevăzute în art. 5 alin. (2) din Hotărârea nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.
Operatorii call-center pot îndruma în vederea completării formularelor și pot oferi instrucțiuni suplimentare în cazul neclarităților, însă maniera de completare a formularelor ține exclusiv de comerciant, care trebuie să ofere informații conform situației reale.
Așadar, pentru comercianții HoReCa nu exista obligația de a organiza puncte de returnare, dar au obligația să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare. Sucurile oferite în cadrul unor oferte fac obiectul obligației de raportare.
RetuRO Sistem Garanție Returnare SA, administratorul Sistemului Garanție-Returnare (SGR), a anunțat toți comercianții care comercializează băuturi din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase în ambalaje primare nereutilizabile din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 litri și 3 litri și care s-au înregistrat deja în Sistemul Garanție-Returnare pe platforma www.returosgr.ro, că pot consulta Contractul pentru Comercianți direct în platformă. (27 sept 2023)
Contractul poate fi accesat din contul de utilizator, la secțiunea „Consultare contract“.